Jongens, wat had ik zin om deze review te schrijven. Dit wetsuit is namelijk redelijk apart in vergelijking met de anderen. Dat komt vooral door het merk en de branding van dit pak, of misschien wel de afwezigheid daarvan in traditionele zin. Daarnaast doet dit wetsuit op bepaalde vlakken wat totaal anders en is ‘ie ook nog redelijk goedkoop.
Ik heb het over Decathlon.
Had je natuurlijk al gelezen in de titel. Laat ik niet doen alsof het een of andere verrassing is, maar hé je moet toch een introductie verzinnen voor je zoveelste review…
Van alle merken die meedoen was ik over deze misschien wel het meest enthousiast. Nu wil ik de lieve mensen bij Decathlon niet boos maken, maar Decathlon heeft nou niet echt een stoer imago in tegenstelling tot de conventionele surfmerken, die marketing en branding op hun beurt vaak weer overschieten, maar dat is mijn nederige mening.
Naar eigen zeggen wil Decathlon sport voor iedereen betaalbaar maken. Dat is echt een hele mooie filosofie, maar Decathlon wil natuurlijk ook gewoon heel veel geld verdienen. Logisch ook. Door gigantisch groot in te kopen kan je de kosten lekker laag houden. Twee vliegen in één klap.
Het verdienmodel van Decathlon is er dus ook wel op gebouwd om veel vestigingen en grote voorraden aan te houden. En dat doet Decathlon dan ook.
Ik heb van bronnen vernomen dat de wetsuits in partijen van 800.000 stuks worden gemaakt. Dat zijn echt teringveel pakken.
Ze worden gemaakt door precies dezelfde fabrikant als 90% van alle andere merken, maar komen wel uit de fabriek in Cambodja. Vermoedelijk kunnen ze daar makkelijker, meer, sneller en goedkoper dit soort pakken produceren.
Sales vs. marketing
Wat ik heb geleerd van een tijdje in de kledingindustrie werken is dat sommige bedrijven meer marketing en de ander meer sales gedreven zijn. Uiteraard is verkopen altijd het doel, maar het ene bedrijf doet dat voornamelijk door te focussen op branding en marketing terwijl de ander veel meer kijkt naar inkooporders door retailers en andere excellijsten met veul cijfertjes.
Decathlon is overduidelijk meer van de laatste strategie. Dan is het dus ook niet gek dat je bekend staat als de gigantische en kwalitatieve prijsvechter.
Daar is an sich niks mis mee, maar voor mij was het dus wel een verrassing dat ze aan de telefoon heel enthousiast waren over dit project. Juist omdat ik zo weinig branding, marketing en PR dingen van Decathlon voorbij zie komen in de surfwereld.
Toen ik door werd verwezen naar de jongen die zich bezighoudt met dit soort zaken merkte ik wel dat dit voor hen ook een nieuwe uitdaging was, maar ik ben oprecht blij dat ze mee willen doen.
Hij vertelde me ook dat juist door marketingkosten laag te houden, ze ook een goedkopere prijs kunnen hanteren. Daarom sponsoren ze ook geen atleten tot nu toe, die kunnen nogal wat budget opslokken.
De enige voorwaarde voor het krijgen van een pak, was dat ik een backlinkje zou geven naar het wetsuit op hun site. Dat vindt Google namelijk leuk, maar is ook handig voor jou natuurlijk. Doe ik bij elk wetsuit, wel zo eerlijk.
Verbeteren
Ze hebben bij Decathlon best een bijzondere organisatie. Nu ga ik je geen introductie organisatiewetenschappen geven, weet ik namelijk ook geen fuck van, maar ik weet wel dat elk team team van Decathlon heel autonoom werkt.
Iedereen kan een zegje doen over wat zij belangrijk vinden om hun producten en dienstverlening te verbeteren. Vervolgens kunnen ze daar dan actief stappen in ondernemen. Ze sturen zichzelf dus aan.
De jongens en meiden van Decathlon Nederland die zich bezighouden met deze tak van sport, surfshit, is dus niet extreem groot en staan heel erg open voor feedback. Zij houden zich vooral bezig met de (online) verkoop van hun producten en sturen verbeterpunten vervolgens naar hun productmanagers in Frankrijk. Zij kunnen dan bepalen welke veranderingen ze doorvoeren in het productieproces.
Dat vind ik echt heel gaaf, want de kans zit er in dat ik met deze review verbeterpunten aan kan geven waardoor jij uiteindelijk een beter pak bij Decathlon kan kopen.
Of ik zie het heel naïef en rooskleurig in. Dat kan ook nog. Laten we het dus maar afwachten
Want verbeterpunten heb ik nog wel veel, ondanks dat dit pak op sommige punten ook echt een verademing was.
Het marketingboekje wat geen marketingboekje is
Aan het pak zat zoals gewoonlijk weer zo’n boekje. Normaal zou op dit boekje flashy marketingtermen staan over hun features, maar het boekje van Decathlon is anders. Heel anders.
Het is geen druk opgemaakt opvallend ding, maar een opgevouwen papieren pamflet waar in 23 talen een Pacemaker waarschuwing op staat. Je weet wel, zo’n ding wat ervoor zorgt dat je hart op het juiste ritme blijft kloppen.
Waarom?
Waar je bij sommige wetsuits een een drukknoopje hebt om de sluiter van de rits op zijn plek te houden doet Decathlon met dit wetsuit, de Olaian 900 3/2 chest-zip, met een magneetjes. En magneetjes fucken blijkbaar met je pacemaker. Opa’s, oma’s en andere mensen met een pacemaker zijn dus gewaarschuwd.
Het magneetje wat overigens niet echt sterk en schoot regelmatig los. Dan weet je het alvast.
Ik vind het echt een verademing dat Decathlon niet zo schreeuwerig is in hun communicatie, maar het is wel een beetje het andere uiterste van het spectrum.
Ze zeggen namelijk eigenlijk helemaal niks. Aan de binnenkant van het pak staan wel een paar features, die ik graag met jullie doorloop, maar verder wordt er niet echt wat losgelaten over wat heel kenmerkend is aan dit pak.
Pas als je meer gaat opzoeken, en de productpagina bekijkt, kom je achter wat meer informatie. En die informatie is best verhelderend. Op de website zijn ze echt heel duidelijk over de functies van dit pak. Ze leggen zelfs uit waarom ze hiervoor gekozen hebben en hoe het werkt. Ik heb weinig merken in hun verkooppraatje uit zien leggen hoe een blind gestikte naad precies werkt. Decathlon doet dat wel.
Zoals ik al zei: ik vind het een verademing omdat het pak precies doet wat het moet doen, maar dit niet actief benoemd. Heel nuchter dus.
Beetje alsof dit wetsuit uit Drenthe komt en Jelmer zou heten.
Features
Een Olaian 900 3/2 chest zip heb je voor €139,99. Ha, het eerste stukje marketing, maar wel heel old school. 140 ekkies dus. Dat maakt dit pak het allergoedkoopste pak van alle pakken die ik in deze reviews test.
Olaian is trouwens de vervangende naam van Tribord voor alle Decathlon producten die ook maar iets met surfgerelateerde sporten te maken hebben. Dat 900 gedeelte staat volgens Decathlon voor het volgende:
“Als je minder dan een uur aan een stuk surft, zijn de modellen 100 geschikt. Om tot 2 uur te surfen, kies je de modellen 500 en tot 3 uur de modellen 900. In vergelijking met de modellen 100 zijn de modellen 500 warmer (beter waterdicht) en beperken ze meer vermoeidheid (meer bewegingsvrijheid) en irritaties. Hetzelfde geldt voor de modellen 900 ten opzichte van de modellen 500. Opmerking: de modellen 900 zijn minder gemakkelijk aan te trekken.
We hebben hier dus te maken met het meest hi-end zomerpak van Decathlon.
Andere features van dit pak zijn:
- BEW ‘’’ Fastdry lining
- GBS seam FZ
- Full ultra-stretch neoprene foam
- Sleutelzakje
- Beperking van waterinsijpeling
- Sluiting
I kid you not. De eerste drie staan zo in de binnenkant van het wetsuit geprint en de andere drie staan zo op de site. Bijzonder om te zien dat de tone of voice op de website anders is dan hoe ze in het pak verwerkt staan. Logisch, aangezien die pakken overal op wereld over winkels verspreid worden en er vermoedelijk een ander soort branding in andere landen wordt gebruikt.
De tone of voice op de website is in Amerika wel hetzelfde als die van Nederland. Best gek dus, maar het kan ook een Franse term zijn.
Het is met 30.000 producten best wel lastig om alle productomschrijvingen te vertalen vanuit het Frans. De productmanager die dit soort dingen bedenken zitten namelijk in Frankrijk, werd me verteld.
Ik heb geen zin om een hele paragraaf te schrijven over het sleutelzakje, maar ik vond hem een beetje irritant. Het is wel ontzettend fijn dat hij op je borst, maar het vakje is eigenlijk te klein en strak. Probeer je vinger er maar eens in te peuren en die sleutel te pakken te krijgen.
Laten we nu die features maar eens ontleden.
BEW ‘’’ Fastdry lining
Waar die BEW voor staat zou ik echt niet weten, maar ik kan je wel vertellen dat dit pak niet sneller droog is dan andere pakken.
De lining die ze voor de binnenkant van dit pak gekozen hebben is anders dan de pluche variant die je bij andere merken terugziet komen. Deze is namelijk niet van pluche, maar echt van een klassiekere soort lining zoals je hem een op oudere pakken terugziet komen.
Het gekke is dat dit materiaal langer nat voelt dan andere 3/2s na hetzelfde aantal uren drogen, terwijl hij in feite wel even snel droogt als andere pakken. Daar komt dat verschil van droog zijn en droog voelen dus weer terug.
Misschien dat die BEW dus staat voor Beter Even Wachten tot ‘ie echt droog is. Als je niet van een nat en koud pak houdt bedoel ik dan. Het kan echter ook weer een Franse term zijn.
Normaal gesproken zorgt zo’n pluche laag voor een dikker paneel. Dikkere panelen, vooral als het neopreen dikker is, zorgen voor wat meer isolatie en warmte.
Ik vond dit dus zeker niet de allerwarmste 3/2.
Dat het pak wat kouder is kwam overigens niet alleen door de lining, maar vooral door twee andere dingen. Één daarvan zijn toch wel de naden.
GBS seam FZ
De naden van dit pak zijn gelijmd en blind gestikt. De draad gaat dus niet helemaal door de lap neopreen heen waardoor je een naad krijgt die meer waterdicht is en toch soepel blijft. Aan de binnenkant van het pak hebben ze voor een extra bezegeling de naden getapet. Zoals je op de foto hierboven goed kan zien
Ondanks deze ogenschijnlijke succesformule liep het water toch via de naden naar binnen. Het voelde alsof er honderden kleine straaltjes naar binnen stroomden. Vooral bij mijn armen, bovenbenen en in mijn zij. Dit zou met zo’n constructie echt niet moeten kunnen.
Dit kan een productiefout zijn, maar ik vermoed dat het meer te maken heeft met afwerking. Dat zie ik namelijk op meer punten van dit pak terugkomen.
Omdat het een zomerpak is maakt dit niet extreem veel uit. Het water is dan toch warmer en het loopt er wel weer uit. Het lekken was namelijk niet zo erg dat je met van die waterballonbenen uit het water stapt, maar slordig is het natuurlijk wel.
Waar FZ voor staat was mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat dit frontzip betekent.
Frontzip
Noem het chest-zip of frontzip, het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. Frontzip betekende héél vroeger wel dat je een verticale rits van boven tot onder aan de voorkant had, maar tegenwoordig zie je eigenlijk alleen maar een horizontale rits op je borst.
De allereerste chestzips waren volledig open. Je moest dan een flap met twee handen over je hoofd trekken en hem vast ritsen. Tegenwoordig zie je vaak dat die chestzips al aan een schouder vastgemaakt zitten. Daar heb ik in eerdere reviews al afbeeldingen van laten zien.
De Decathlon Olaian 900 3/2 chest-zip heeft daarentegen nog precies zo’n oud systeem en dat komt met een paar voordelen en nadelen.
Het fijne is dat het ontzettend makkelijk is om in en uit je pak te stappen. Hoewel neopreen en chest-zip constructie tegenwoordig veel toegankelijker zijn, blijven veel mensen het een kutsysteem vinden.
Zeker omdat kwalitatieve back-zip wetsuits steeds minder geproduceerd worden, waar veel surfers van de ouwe stempel nog steeds fan van zijn, kan een chest-zip als die van Decathlon een mooie tussenoplossing zijn.
Het allergrootste nadeel is wel dat je hierdoor een extra opening hebt waar water in kan stromen. Ja, je kan de uiteindes met een elastiek wat strakker en dichter trekken, maar met wipeouts merkte ik overduidelijk dat water sneller naar binnenstroomde dan bij de andere pakken.
Ook hier lijkt me dat niet het einde van de wereld omdat het een zomerpak is, maar echt comfortabel was het niet.
De frontzip constructie lijkt ook wat kort. De rits-constructie lijkt wat te trekken onderaan je borst, wat wordt versterkt door hoe de panelen bij je borst erin zijn genaaid. Dit voelde een klein beetje oncomfortabel en zag er een beetje gek uit als je het aan hebt en het wetsuit nat wordt.
Je kan dit het beste zien bij de video die ze helemaal onderaan hun site hebben staan, maar ook in de foto over het sleutelvakje bovenaan dit artikel.
In ieder geval, in een van de laatste scenes van het filmpje (wat ik hier niet kon embedden) zie je een of andere bodyboardboy. Je moet rond 1:38 goed opletten hoe strak die chest-zip zit als hij het water uitloopt. Dat is precies wat ik bedoel. De rode designlijn van de naden zou namelijk naadloos in elkaar over moeten lopen.
Pasvorm en paneelconstructie.
Ondanks dat het rugpaneel niet opgedeeld is in grotere panelen, had ik wel het idee dat ik wat meer bewegingsvrijheid bij mijn bovenrug had had door het ouderwetse ritssysteem. Je hebt namelijk twee schouders die volledig vrij kunnen bewegen.
Objectief gezien zal het waarschijnlijk een minimale winst zijn, maar tel je zegeningen
Het pak is opgedeeld in veel verschillende panelen. Hierdoor krijg je meer naden en een specifiekere pasvorm.
Is persoonlijk natuurlijk, maar ik vond de fit in dit pak wel prettig. Dat heb ik niet heel vaak. Ik ben over het algemeen wel meer fan van grotere panelen omdat het meer bewegingsvrijheid geeft, maar ik had niet het idee dat ik heel erg tegen werd gehouden in mijn bewegingen door al deze naden. Dat is natuurlijk logisch als de pasvorm bij je aansluit.
Als je net als ik wat weg hebt van een omgedraaide verkeerspion dan kan dit pak best de moeite waard zijn om even te passen. Zeker als je wat krapper bij kas zit.
Cuffing
Decathlon heeft hier best wel mee gescoord vind ik. De cuffing, of beperking van waterinsijpeling zoals ze het zelf noemen, is strak. Letterlijk strak. Door een rubberen print op de buitenkant van het pak te plakken sluit het pak goed af bij je enkels en polsen. Van alle pakken vond ik deze afsluiting het meest strak, maar had niet het gevoel dat iets echt afgekneld werd. Je merkt het overigens wel. Zeker als het pak nog droog is en je hem net aantrekt. Ik zou zelf wel gekozen hebben om de rubberen print aan de binnenkant te doen dan op de buitenkant. Dan stropen je mouwen en pijpen toch iets minder snel op bij een wipeout en het ziet er wat mooier uit, maar da’s smaak natuurlijk.
Over de cuffing van de nek was ik wat minder te spreken. Deze is redelijk los en voelt een beetje als een bikinistof. Zodra je onder golf duikt of op je bekt gaat stroomt het toch wat makkelijker naar binnen.
Vraag me niet waarom ik weet hoe bikinistof voelt.
Duurzaamheid
Een (groot) bedrijf als Decathlon heeft een bepaalde verantwoordelijkheid om eerlijk, duurzaam en transparant te produceren. Daar hebben ze pijlers voor en communiceren daar duidelijk over op hun site. Eigenlijk doen alle merken dat wel.
Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat echt waterdicht is, maar het feit dat ze er in ieder geval over rapporteren vind ik wel nice.
Qua materiaal is dit echt een klassiek wetsuit met ‘normaal’ neopreen en een polyamide lining. Allemaal vervaardigd uit olie dus.
In het kader van duurzaamheid en de aantallen die ze produceren zijn dit niet echt milieuvriendelijke pakken te noemen.
Toch vind ik dit neopreen prima soepel en isoleerde het goed. Wat dat betreft heb ik op de kwaliteit nog niks aan te merken
Zoals ik altijd al zeg moet je in je achterhoofd houden dat het definiëren van wat duurzaam nogal lastig is. Hoe lang een pak meegaat is één factor daarvan. Nu heb ik in de aantal keer surfen niet per se slijtage gemerkt, maar merkte ik wel dat de afwerking van dit pak soms wat te wensen overlaat. Vooral bij de naden. Daardoor heb ik wel mijn twijfels over hoe lang ‘ie mee zal gaan.
Conclusie
Ik vind dit een controversieel pak met een aantal flinke tegenstrijdigheden. Ik gaf al aan dat dit merk op veel vlakken wat anders doet, maar daar niet altijd in slaagt.
Het is een beetje alsof je terug in de tijd gaat met dit pak. Terug naar de tijd van het begin van de chest-zips.
Een beetje alsof dit het Voedingscentrum van de wetsuits is. Voedingscentrum heeft namelijk ook vrij gedateerde content en loopt een beetje achter op de rest.
Voor de prijs die je betaalt is het wel een prima wetsuit. Het neopreen is best soepel en van alle 3/2s die ik getest heb was het aan- en uittrekken het meest makkelijk.
Helaas komt die medaille ook met een keerzijde. Daarom hoop ik dat ze echt wat met de afwerking, rits-constructie en materiaalkeuze gaan doen, maar vooral ook met met de naden.
Omdat surfen best een moeilijke kutsport is met veel vervelende mensen in het water, is de Decathlon Olaian 900 3/2 chest zip een mooi instapmodel als je wil beginnen met surfen en nog niet weet of je het écht wat gaat vinden. Óf als je niet veel te besteden hebt en ook niet hele hoge eisen aan een pak stelt.
Alle kritiek heeft dus voornamelijk te maken met comfort en warmte. Het wetsuit doet verder namelijk wel wat het zou moeten doen, maar doet dat echt in de basis én is in deze ondersteuning niet altijd consequent.
Dit wetsuit is ook nog eens het perfecte voorbeeld hoe bizar branding, marketing en imago van belang zijn om een merk te kunnen pushen. Ik zie namelijk niet veel hardcore en voornamelijk lifestyle surfers dit wetsuit dragen.